Celebren l’aturada de l’ampliació de l’aeroport del Prat
- Les entitats que formen part de Zeroport, entre elles Ecologistes en Acció, consideren l’ampliació d’infraestructures aeroportuàries i el creixement de l’aviació que porta incorporat el Document de Regulació Aeroportuària (DORA II), un atemptat contra el clima i una operació especulativa en una fugida endavant d’AENA, que tindrà enormes impactes ambientals, socials i pressupostaris.
Les més de 130 organitzacions que formen part de Zeroport celebren l’aturada del projecte d’ampliació de la tercera pista i la construcció d’una terminal satèl·lit de l’aeroport de Barcelona – El Prat, que ha estat possible gràcies a la gran oposició de la societat catalana i a la manifestació multitudinària del passat 19 de setembre. Tot i això, denuncien les milionàries inversions aprovades per a aquest aeroport amb la intenció d’incrementar el trànsit aeri fins a arribar als 55 milions de passatgers en 2026 i l’anunci d’AENA de ¨resucitar¨ el seu pla immobiliari de ciutat aeroportuària .
Per això continuaran mobilitzant la població contra aquestes actuacions, i per considerar vigents les seves 5 demandes entre les quals estan també aturar els plans de creixement d’Aena als aeroports de Girona-Costa Brava i Reus i la construcció d’estacions d’AVE en aquests aeroports per conectar-los amb Barcelona, frenar el desenvolupament de la ciutat aeroportuària a Barcelona en l’àmbit del Delta del Llobregat i detenir les ampliacions de la resta d’aeroports que s’estableixen en el nou DORA.
Consideren que l’aprovació avui en el Consell de Ministres del DORA II per al període 2022-2026 amb un volum total d’inversió de 2.250 milions intensifica un model que nega els impactes socials i ambientals d’aquest sector i la profunda crisi mundial a la qual s’aboca el sector de l’aviació per l’impacte de la pandèmia de COVID-19 i la crisi energètica.
Les organitzacions denuncien l’opacitat i arbitrarietat amb què el Consell de Ministres ha aprovat unes inversions en un marc de creixement del sector per considerar-les del tot injustificables i inviables en l’actual context de crisi climàtica, de biodiversitat, energètica, social, pressupostària i de l’aviació. Es tracta, segons les organitzacions, d’un pla d’inversions especulatives d’AENA, empresa de l’IBEX35, per resoldre els seus problemes comptables, en una fugida endavant per tranquilitzar al seu accionariat privat (49%) i als seus creditors, amb els quals acumula un deute financer net de més de 7.300 milions d’euros. Amb aquestes inversions, afirmen, el que AENA pretén és mostrar que està en una fase de creixement per a rellançar els seus antics plans de ciutats aeroportuàries a Barcelona i Madrid, que és on realment considera que pot fer negoci via l’especulació immobiliària, per a salvar la seva situació financera.
Les organitzacions alerten que l’aprovació del nou DORA suposa un alt risc de socialització de les pèrdues d’aquesta companyia a càrrec dels pressupostos públics, tal com estableix la Llei 18/2014 que regula el DORA. Per això i per complir els objectius climàtics, les organitzacions demanen que el govern espanyol rectifiqui i aturi totes les ampliacions i que abordi de forma inmediata el redimensionament d’AENA, amb el tancament d’aeroports ja deficitaris abans de la pandèmia i l’eliminació dels vols que tinguin alternativa ferroviària. De la mateixa manera, demanen als governs central i català un gir en les actuals polítiques de turistificació i especulació inmobiliaria per tal de protegir el dret a l’habitatge, a la salut, a la mobilitat justa i sostenible, i a un treball digne; i exigim enfortir el teixit productiu i econòmic intern amb l’objectiu de satisfer les necessitats bàsiques del conjunt de la població i respectar els límits biofísics del planeta.
Així mateix, recorden a AENA el deute ecològic que té, des de fa 20 anys amb Delta del Llobregat, pel qual està obert un procediment d’infracció a Europa i que el nou DORA ni menciona ni contempla en les inversions previstes en el capítol de sostenibilitat. Reclamen al govern que obligui AENA a realitzar les compensacions ambientals que encara té pendents de l’anterior ampliació i que renaturalitzi i torni al seu estat original els terrenys encimentats per la construcció dels aparcaments il·legals de Can Sabadell, situats dins de Xarxa Natura 2000.