En Comú Podem proposa la creació d’una Oficina per al Compliment de les Inversions a Catalunya
Asens i Albiach han instat a la Generalitat a presentar aquest projecte a la propera comissió bilateral entre el Govern català i el Govern de l’Estat.
Aquest matí el president d’En Comú Podem al Congrés, Jaume Asens, i la presidenta d’En Comú Podem al Parlament, Jéssica Albiach, han ofert una roda de premsa per presentar la proposta de l’espai per combatre el greuge comparatiu que pateix Catalunya en matèria d’inversió. “Després de setmanes sentint les excuses i les queixes d’uns i altres respecte del dèficit d’infraestructures a Catalunya, des d’En Comú Podem hem decidit agafar la iniciativa i proposar la creació d’una Oficina per al Compliment de les Inversions a Catalunya depenent del Ministeri de Foment,” ha començat introduint la presidenta d’En Comú Podem, Jéssica Albiach.
En aquest sentit, Albiach ha emplaçat el president de la Generalitat, Pere Aragonès, i també al senyor Illa i al PSC a sumar-se a aquesta proposta que l’únic que pretén és “establir un organisme de vigilància i control perquè mai més Catalunya torni a ser una de les comunitats autònomes més perjudicades en matèria d’inversions.” Així, ha afegit que és molt important que els partits catalans i la Generalitat hagin denunciat aquesta manca d’infraestructures que afecta projectes tan importants com el corredor mediterrani o les Rodalies, però “s’ha d’avançar de la queixa a la proposta i per això insto a la Generalitat a què presenti també aquest projecte per una Oficina per al Compliment de les Inversions en la propera comissió bilateral entre Govern català i Govern de l’Estat.”
En un segon ordre, Jaume Asens, president del grup al Congrés dels Diputats, ha afirmat que l’Oficina per al Compliment de les Inversions a Catalunya (OCIC) és una necessitat política i social per a acabar amb el greuge comparatiu que pateix Catalunya en matèria d’inversió, “avui posem la primera pedra per començar a corregir aquesta injustícia,” ha introduït. Així ha anunciat que demà dimarts es registrarà al Congrés una Proposta legislativa per a la creació d’aquesta Oficina, que compta ja amb el suport d’una part del Govern i molt especialment de la vicepresidenta del Govern i ministra de Treball, Yolanda Díaz, a qui ja hem presentat la iniciativa.
A més, el diputat ha volgut agrair la feina dels agents socials i sindicals amb els quals s’està en contacte i especialment a Foment del Treball, els quals estan treballant en una proposta molt similar, i els ha volgut agrair la bona feina que han fet. També ha explicat que ha enviat una carta a la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, per poder-se veure com més aviat millor. Asens ha reiterat que “és l’hora de complir amb Catalunya. No entendríem que el partit socialista no s’arremangués amb nosaltres per impulsar un mecanisme d’aquestes característiques, que ha de ser útil per ambdues administracions i, sobretot, pels catalans i les catalanes.” Així ha afegit que no només es tracta d’una Oficina sinó que és un segell de reconeixement i respecte per les nostres institucions, serveis i ciutadania; “amb aquesta iniciativa volem lligar en curt l’Estat i revertir una tendència d’incompliments. L’Oficina neix a Catalunya, però ha d’interpel·lar a tots els actors, Estat, patronal, sindicats, tercer sector, que volen un model territorial que no deixi a ningú enrere.”
El portaveu dels comuns ha afirmat que s’ha d’evitar que es repeteixi el dèficit inversor de l’any passat, quan únicament el 35,8% de la inversió pressupostada es va complir i ha afegit que “aquestes dades generen una sensació d’abandonament social, polític i econòmic que allunya a Catalunya d’Espanya.” Així mateix, ha definit que aquesta proposta no és una qüestió de mera equitat pressupostària, sinó com un dels puntals que ha de sostenir les relacions entre la Generalitat i l’Estat.
L’Oficina per al Compliment de les Inversions a Catalunya s’inspiraria en el bon funcionament que està tenint l’oficina del Pla de Rodalies, dirigida per Pere Macías, però també en les propostes que ja han fet arribar els agents socials a Catalunya. Aquesta dependria formalment del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i hauria de retre comptes al Parlament de Catalunya. Estaria dirigida per un òrgan rector format per membres de l’Estat i Generalitat i tindria una doble seu, a Madrid i Catalunya. “Una oficina que, al nostre entendre, ha de vetllar especialment per aquelles infraestructures que tinguin a veure amb el nou model de mobilitat, és a dir, amb la Catalunya país de trens que des d’En Comú Podem volem i seguirem empenyent,” ha conclòs Albiach en la seva intervenció.