Ecologistes: «Seguir construint al Delta del Llobregat ens aboca al desastre, com s’ha tornat a demostrar al País Valencià»
- Segons l’organització ecologista, la catàstrofe del País Valencià hauria de fer reflexionar a les administracions catalanes i als partits que segueixen obstinats a continuar construint en un territori vulnerable.
Ecologistes en Acció ha fixat la seva atenció després del temporal que ha arrasat el País Valencià en l’orientació urbanística del Delta del Llobregat, advertint que una DANA sobre Barcelona podria tenir unes conseqüències absolutament catastròfiques.
«L’experiència del temporal Glòria, el gener de 2020, semblava que podia haver fet canviar de parer d’alguns representants polítics, però queda clar que no va ser així», plantegen des d’Ecologistes. «Aquell temporal, que va recollir prop de 200 l/m² a la costa central, va deixar un panorama de zones agrícoles inundades (les més baixes) i una platja pràcticament desapareguda a tot el delta del Llobregat, tal com es mostra a les figures annexes i en l’estudi on van ser publicades», afegeixen.
A més, assenyalen que les dades sobre risc d’inundabilitat han quedat desfasades. «El nombre d’episodis extrems que viu el Mediterrani s’està incrementant conforme avança el canvi climàtic i la mar acumula més i més escalfor, amb el potencial de generar tempestes subtropicals de gran potència, com vam veure amb el Gloria, amb els aiguats d’Alcanar o ara al País Valencià. I això obliga a repensar el planejament del territori i les activitats econòmiques», apunten.
L’organització considera un #greu error continuar planificant obres de creixement urbà en un territori que ja està en un 60% cobert de ciment, i que està al nivell de la mar. «Significa continuar exposant cada vegada més persones i més activitats econòmiques en un esdeveniment catastròfic atesa la gran vulnerabilitat del delta del Llobregat. El PDU metropolità planteja desenes de milers de nous habitatges en zones que són directament inundables. Ampliar un aeroport (entre els 10 més grans d’Europa) és apostar pel mitjà de transport més contaminant que existeix, en tnCO2/km/passatger, accelerant encara més la crisi climàtica», adverteixen.
El col·lectiu recorda que els informes científics dels màxims organismes mundials fa anys que recorden que el cost de la inacció és molt més alt que el cost d’actuar per a mitigar el canvi climàtic i reorientar l’economia per a adaptar-se en els límits planetaris (Informe Conveni Diversitat Biològica, 2010, pàgina 30). «Efectivament, res pot compensar les desenes de víctimes mortals d’aquest aiguat, i els costos econòmics seran milionaris. Com més es trigui a actuar, molt pitjor», conclouen.