Redacción •  Catalunya •  24/11/2017

El ple de Barcelona debatrà fer front comú amb València per donar suport al corredor Mediterrani

El Grup Municipal de Barcelona En Comú presenta demà una proposició amb contingut de declaració institucional per donar suport a un canvi en la política actual d’infraestructures en les ciutats i per demanar que se situen com a inversions prioritàries La Sagrera i la conversió de l’Estació València Nord.

El ple de Barcelona debatrà fer front comú amb València per donar suport al corredor Mediterrani

El ple de Barcelona que tindrà lloc aquest divendres debatrà fer front comú amb València per reivindicar amb més força el corredor Mediterrani. Ho farà mitjançant una proposició amb contingut de declaració institucional del Grup Municipal de Barcelona En Comú, on es demanda un canvi en profunditat de la política en aquests àmbits i un règim d’igualtat en les prioritats de les infraestructures intraurbanes de competència de l’administració central, així com de les operacions d’integració pendents en les dues ciutats que es concentren en La Sagrera i la conversió de l’Estació València Nord.

Tal com es recull en aquesta proposició, es vol ratificar la crida conjunta de Barcelona i València perquè el Ministeri de Foment canviï la política actual d’infraestructures en les ciutats, que no formen part ara mateix de l’agenda prioritària. N’és un bon exponent la situació del ferrocarril a les nostres ciutats, tant en el vessant de Rodalies, com de Llarga Distància i Transport de Mercaderies.

Des del Grup Municipal de Barcelona En Comú es considera que els problemes ferroviaris, que tant Barcelona com València tenen en comú, són la connexió amb les ciutats i els ports, així com la integració urbana del pas del ferrocarril per les ciutats. Pel grup municipal, ambdues ciutats pateixen el menyspreu del govern del PP pel corredor mediterrani. Aquesta situació injusta i injustificable des de qualsevol punt de vista, que només s’explica per una discriminació política, ha de ser corregida amb el corresponent esforç reparador, sense el qual els gestos d’acostament poden quedar-se en noves cortines de fum.

Per les dues ciutats existeixen un conjunt de prioritats en relació al corredor mediterrani:

  • La substitució de la via única entre Vandellòs i Tarragona per la variant que es troba en construcció des de fa tants anys i la disponibilitat d’ample internacional des de Barcelona fins Algesires, possibilitant el pas directe de mercaderies cap al centre d’Europa i dels viatgers en temps i serveis competitius de nivell europeu.
  • Les millores en la connexió entre les ciutats, que suposaria un avantatge clar de la mobilitat sostenible ferroviària front a la mobilitat per carretera, molt més costosa en seguretat viària i negatiu impacte ambiental i sobre la salut.
  • La connexió a la xarxa dels Ports de Barcelona, Tarragona, Castelló, Sagunt, València, Alacant i Algesires i la disponibilitat de suficient capacitat de servei per a mercaderies i Rodalies al llarg del corredor en aquells trams on calgui superar disfuncions entre uns tipus de trànsit i altres.

Tant des de l’Ajuntament de Barcelona com el de València es valora positivament el compromís a cooperar en la cerca de respostes originals i innovadores i a compartir experiències en totes les matèries de responsabilitat o interès municipal o metropolità, com són seguretat, aigua, energia, mobilitat, espai urbà, turisme, cultura, exclusió social, migració o refugiats. A més, aquesta proposta conjunta té com a referents les noves tendències europees en cohesió, sostenibilitat i transports, on cada vegada se li dóna més importància a la mobilitat sostenible, en modes ferroviaris i marítims.

“Manifest per l’Eix Mediterrani”

El 20 de juliol d’enguany, els alcaldes de Barcelona i València van signar una declaració política sobre infraestructures i altres qüestions d’interès comú, entre les quals destacava el suport institucional al corredor mediterrani. Un suport que no és nou, ja que fa molts anys que des del consistori barceloní, des del govern de la Generalitat i des de diverses instàncies de la societat econòmica i civil de Barcelona i de Catalunya s’ha anat expressant de manera recurrent.

El Manifest de Barcelona i València per l’Eix Mediterrani és una reivindicació de les ciutats per disposar d’una via d’ample internacional des de Barcelona fins a València i Alacant, fent possible el pas directe de mercaderies i de viatgers cap al centre d’Europa, amb temps i serveis competitius. “Les nostres dues ciutats, així com també Girona, Tarragona, Castelló, Alacant, Múrcia, Almeria i Màlaga, formen part del fil lineal mediterrani ibèric de la xarxa europea de ciutats” reivindica el manifest, que posa de relleu la necessitat d’adaptar les infraestructures i els serveis públics al dinamisme de les ciutats.


Barcelona en Comú /