Ada Colau aposta per pacificar un terç dels carrers de l’Eixample
Davant de la cruïlla històrica del canvi climàtic, Colau diu: “Aquesta és la revolució verda del segle XXI del Pla Cerdà, la revolució verda de l’Eixample”.
També ha anunciat l’ampliació del programa Escola Respira de reducció del trànsit i més verd a 400 centres escolars amb horitzó 2030.
Barcelona, 06.05.2019.
Ada Colau ha presentat avui al Centre La Bonne les principals propostes del programa de Barcelona en Comú en la lluita contra el canvi climàtic a la conferència “Barcelona Futura: del gris al verd”: una proposta d’urbanisme amb l’impuls d’una gran transformació cap a un Eixample verd apostant per multiplicar els Eixos Verds i l’actuació a les escoles. Colau ha presentat una Barcelona preparada amb un Eixample Verd que adapta el Pla Cerdà al segle XXI. “Impulsarem un nou Eixample Verd, amb grans eixos verds i noves places on fins ara només hi ha circulació de cotxes. Tenim com a horitzó de futur que un de cada tres carrers de l’Eixample passin a ser eixos verds i pacificats”, ha manifestat Colau. I ha afegit: “Aquesta és la revolució verda del segle XXI del Pla Cerdà, la revolució verda de l’Eixample”
La transformació de l’Eixample en un Nou Eixample Verd té com a objectiu que un de cada tres carrers de l’Eixample passin a ser eixos verds i pacificats. En cada creuament entre eixos verticals i horitzontals es guanyarà una nova plaça pública de les dimensions de la Plaça del Sol enmig de l’eixample, tant mancat d’espai públic i verd. “Hem d’imaginar una Ciutat Vella lliure de cotxes”, ha dit Ada Colau.
Pel que fa als eixos verticals, a la dreta de l’Eixample es proposa sumar els eixos verds Girona i Sicília al Passeig de Sant Joan i a l’esquerra, on ja s’ha començat pacificant el carrer Borrell, i que els carrers Rocafort i Casanova se sumin a Enric Granados i Rambla Catalunya com a eixos verds amb prioritat per als vianants.
Pel que fa als horitzontals, hi haurà tres grans eixos verds travessant l’Eixample: la part més central, amb l’Eix Verd de Consell de Cent, que començarem a transformar el proper mandat. L’eix format pels carrers de Rosselló i de Provença travessarà la part alta i Ausiàs March serà el tercer eix, que creuarà la part més baixa del districte.
Autopistes urbanes
Colau ha recordat que la ciutat està encara travessada i dividida per grans autopistes urbanes, on cada dia hi passen milers de cotxes: com la Meridiana, la Diagonal i la Gran Via. “Nosaltres ja estem compromesos en connectar el tramvia i treure’n 12.000 cada dia. Però cal treure’n molts més”, ha dit. Després d’haver guanyat 52.000 m2 d’espai públic a la Meridiana en aquest mandat, Colau ha anunciat que en el proper s’iniciarà la transformació des de Mallorca fins a Fabra i Puig i s’elaboraran els projectes per la transformació fins al Pont de Sarajevo.
La cobertura de la Gran Via en el tram entre Les Glòries i La Rambla del Poblenou serà una realitat al proper mandat amb un parc lineal que allargarà el de la Canòpia, fent efectiu el Compromís per Glòries, ha assenyalat Colau. En aquest sentit, Colau ha anunciat un procés participatiu i els estudis per afrontar la seva transformació de la Gran Via en el futur. En el mandat vinent, s’iniciarà la seva pacificació amb mesures com l’eliminació del trànsit en el lateral de mar i baixar el carril bici a la calçada, així com doblant el carril bus en els trams on encara no és doble.
Les escoles
“A Barcelona cada any moren 350 persones de forma prematura per culpa de les partícules de la contaminació, que també afecta el desenvolupament cognitiu dels nens i nenes”, ha manifestat Colau qui ha marcat com una de les prioritats d’aquesta proposta les escoles, amb la reducció del trànsit als seus entorns, a més de prendre mesures adaptades per incrementar-hi la presència del verd i convertir els centres en refugis climàtics amb el desenvolupament del Pla Clima. Això s’implementarà amb l’ampliació del programa Escola Respira fins a 100 centres escolars en el proper mandat, i fins a 400 amb horitzó 2030.
Per això es faran transformació urbana amb la reducció del trànsit en els seus entorns, amb pacificacions i tancaments de trànsit en horaris d’entrada i sortida de les escoles. A més es prendran mesures adaptades a cada escola amb murs verds, eco-xamfrans, millores en instal·lacions i aïllaments, i amb major presència del verd dins i fora de l’escola.
“El que plantegem és un gran canvi de paradigma a la ciutat”, ha dit Colau, que s’ha referit a una enquesta feta per part de l’Ajuntament a nens i nenes de la ciutat. “Alguna cosa no estem fent bé quan els nenes i les nenes ens reclamen més temps per estar amb els seus pares i mares i més temps per jugar a l’aire lliure amb els seus companys. Quan la meitat d’ells diuen que no estan satisfets amb el seu temps lliure ni amb l’autonomia i la llibertat que tenen”, ha manifestat Ada Colau qui ha afegit: “Hem de construir una ciutat on els valors de jugar, de la cura, d’estar pendents uns dels altres, siguin molt més presents”.
Barcelona referent
La candidata de Barcelona en Comú a les municipals ha demanat passar del gris al verd, liderant la resposta de les ciutats a la crisi del clima i la contaminació, en la línia d’altres grans ciutats com París, Nova York o Berlín: traient cotxes, guanyant verd i espais per als vianants. Colau ha manifestat que aquests quatre anys s’han assentat per aquest pas al verd. “Hem guanyat 40 hectàrees de verd a la ciutat, i en volem guanyar moltes més”, ha dit Colau qui ha afegit que “l’Eixample es pot repensar, amb les superilles, com la de Sant Antoni, o que una autopista urbana com la Meridiana pot ser més humana i verda”.
A més Colau ha recordat la inversió en transport públic per donar bones alternatives al cotxe i s’ha definit una Zona de Baixes emissions que a l’1 de gener de 2020 ha d’evitar l’entrada de 50.000 vehicles contaminants a la ciutat. “Alhora hem pensat de forma participada grans reformes que volem pel futur, a La Rambla, a la Via Laietana i a tants altres carrers, avingudes i places de la ciutat”, ha dit Colau.
Recupereu la conferència d’Ada Colau, aquí