Més de 70 docents i educadores es reuniran per a reflexionar sobre la incorporació de l’Economia Feminista a les escoles i instituts
Dos dies de trobada, debat i cura serviran per a compartir conceptes, metodologies, recursos i experiències que ajudin el professorat a transformar l'escola per a posar la vida al centre.
Barcelona, 24 de febrer 2020.
El 28 i 29 de febrer, en el Espai Francesca Bonnemaison es realitzaran les Jornades organitzades per Edualter, en el marc del programa Competències per a Transformar el Món que pretén crear un espai per a compartir les reflexions, reptes, obstacles i oportunitats que s’han identificat en l’àmbit escolar per a incorporar la perspectiva de l’Economia Feminista
Les jornades s’emmarquen en el treball realitzat per l’ONG per a reflexionar sobre com incorporar l’economia feminista i la sostenibilitat econòmica i social en el currículum escolar de primària i secundària, des de l’enfocament de gènere basat en els drets humans
Durant l’any passat, l’entitat va realitzar una anàlisi bibliogràfica sobre les referents de l’Economia Feminista i posteriorment, mitjançant un taller de validació es van construir els àmbits i criteris d’identificació de recursos, materials i experiències que poden servir de referència per a altres mestres
Les tres principals categories per a la selecció de recursos i experiències educatives són:
que fomentin una anàlisi crítica del sistema econòmic actual,
que eduqui per a construir una cultura de cures en la comunitat educativa (com primer entorn de transformació de l’alumnat)
i que contribueixi al disseny i experimentació de pràctiques socioeconòmiques i sabers alternatius
Les jornades tenen l’objectiu de continuar pensant sobre els mecanismes per a incorporar aquesta perspectiva a l’aula (hi haurà una taula de reflexió inicial que oferirà visions diverses del tema) i presentar exemples d’algunes experiències locals i d’àmbit estatal i internacional que contribueixen a aquest objectiu.
Entre les persones que participaran com a ponents i talleristas hi ha representació del Moviment de Feminisme Comunitari Antipatriarcal de Bolívia (*nota), l’Observatori del Deute en la Globalització, la Xarxa d’Economia Solidària de Catalunya, la Cooperativa Ecotono de Sevilla, la Fundació FUHEM de Madrid, l’Associació L’Hora Lliure, Fundació Akwaba, entre altres
També es parlara dels elements organitzatius i estructurals de l’escola (currículum ocult, micro i macro) que afavoreixen o obstaculitzen aquest procés de transformació educativa. En aquest espai de reflexió intervindran represents de la FAPAC, del moviment Vers les Escoles Feministes i de l’Associació d’Ensenyants d’Economia i Empresa
En la jornada participaran més de 70 persones en la seva majoria professorat de secundària i batxillerat. Comptarà amb un espai infantil per a facilitar la participació de les assistents i els serveis tècnics i de suport (filmació, traducció, servei d’àpats) s’han contractat amb criteris de sostenibilitat de l’àmbit de l’economia social.
Totes les actuacions d’aquest projecte impulsat per l’ONG Edualter s’emmarquen també en les accions de la Campanya per un Currículum Global d’Economia Social Solidària i en els preparatius del Fòrum Social Mundial d’Economies Transformadores a realitzar-se el mes de juny a Barcelona. S’ha comptat amb el suport de l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament i de l’Oficina de les Dones i LGTBI de la Diputació de Barcelona.
—
Programa detallat de les Jornades Economia Feminista a l’aula, Transformar l’Escola per a posar la Vida al Centre
28 i 29 de febrer 2020
Espai Francesca Bonnemaison
Carrer de Sant Pere Més Baix, 7,
Barcelona, 08003
Comptarem amb suport, espai i activitats d’acompanyament a infants per a facilitar la participació en les Jornades (indicar al moment de la inscripció)
PROGRAMA
Divendres 28 de febrer 2020
16h30 Registre | Arribada relaxada, te i cafè (Pati)
17h Benvinguda | Grup de joves Ganas de Vivir
Presentació d’objectius i marc en què es desenvolupen les Jornades
Clara Massip, Mariano Flores, Edualter | Claudia Álvarez, Campaña por un Curriculum Global de ESS | Marta Music, Forum Social Mundial d’Economies Transformadores
18h00 L’Economia Feminista a l’aula
El Bon Viure com a horitzó global | Reflexions des del local a lo global | El potencial educatiu i transformador de pensar l’economia des del feminisme
Adriana Guzmán Arroyo, Colectivo de Feminismo Comunitario Antipatriarcal (Bolivia) | Blanca Bayas, Observatori del deute en la globalització | Natalia Garrido, Comissió d’Economies Feministes de la XES
20h00 Activitat de relacions (Pati)
Dissabte 29 de febrer 2020
9h30 Arribada relaxada i esmorzar (Pati)
10h Benvinguda | Indicacions generals per a dinàmica d’experiències educatives
10h30 Tallers d’experiències, materials i recursos educatius
L’Etnogràfica | FUHEM Educació Ecosocial | Fundació Akwaba | L’Hora Lliure | Ecotono S. Coop. And
12h30 Dinar | Espai de trobada
14h30 Taula de debat sobre articulació de propostes, incidència i denúncia
Currículum i itineraris per a posar la vida al centre | La cura i la comunitat educativa, situació del professorat, implicació de les famílies | La lògica capitalista a l’educació: innovació i competència
Belén Tascón, FAPAC | Cecilia Bayo, Vers les Escoles Feministes | Pedro Gozalbo, Associació d’ensenyants d’economia i empresa (AEEE)
16h00 Taller d’expressió | Continuïtat | Berenar
Tancament de les jornades des de la proximitat. Propostes de continuïtat i acompanyament
Per a mirar més detalls sobre les ponències i experiències a compartir, et suggerim mirar aquest fil
Fins al 26 de febrer, 10:00hs (GMT+1)
Més informació: