Redacción •  Catalunya •  06/05/2023

CCOO acudeix al Síndic de Greuges de Catalunya pel col·lapse de l’atenció al públic a les oficines de Trànsit

  • El ministre de l’Interior va anunciar al març un pla de xoc per a la Direcció General de Trànsit, a més d’un increment immediat de la plantilla de personal funcionari però no s’ha posat en marxa.
CCOO acudeix al Síndic de Greuges de Catalunya pel col·lapse de l’atenció al públic a les oficines de Trànsit

La delicada situació que travessen les oficines d’atenció al públic de la Direcció General de Trànsit ha provocat que el ministre de l’Interior anunciés en seu parlamentària el passat 29 de març que s’estava negociant amb Hisenda i Funció Pública un augment sensible de la plantilla de funcionaris de la DGT i un pla de xoc, que seria efectiu en el termini d’un mes. Aquest mes s’ha complert aquest passat 29 d’abril, i encara seguim a l’espera que s’anunciï com i en quines condicions s’escometrà aquest pla.

En el cas concret de Catalunya, el nombre de vacants en llocs d’atenció directa a la ciutadania ronda el 80 % a Girona, mentre que a Tarragona, Sabadell i Lleida se supera el 70 %, i a Barcelona és gairebé del 60 %.

En aquest sentit, la Secció Sindical de CCOO del Ministeri de l’Interior ha presentat una queixa davant el Defensor del Poble, així com davant la representació territorial de la institució que existeix a Catalunya i en altres 8 comunitats autònomes, a causa de la situació de greu pèrdua de personal que viuen les oficines d’atenció al públic de la Direcció General de Trànsit.

Segons el sindicat, aquesta disminució de plantilla afecta de manera directa a la ciutadania: “Matriculacions, transferències o canvis de titularitat, altes, baixes, rehabilitacions o notificacions de venda són alguns dels tràmits que es realitzen en relació amb els vehicles que necessiten la seva documentació en regla per a poder circular”, recalca Fernando García Castro, secretari general de CCOO al Ministeri de l’Interior.

Segons dades del mateix organisme, la progressiva pèrdua d’empleats públics i d’empleades públiques en l’àmbit de la DGT no ha deixat d’anar en augment en l’última dècada, cosa que suposa un problema fins al punt que en el 40 % de les províncies les oficines d’atenció al públic de les prefectures de Trànsit han de fer front diàriament a la demanda ciutadana amb més del 50 % dels llocs de la seva plantilla sense ocupar. Aquest delicat escenari s’agreuja en territoris i oficines com les de Madrid, Terol, Sòria, Navarra, Alcorcón, Ceuta, Guipúscoa, Lugo o Toledo en les quals se situa per sobre del 70 %, i arriba a superar el 80 % a Eivissa, Terol o els Serveis Centrals de Madrid.

La falta de personal en llocs d’atenció directa al públic suposa que gairebé el 70 % de persones que tracta d’obtenir cita prèvia no l’aconsegueixi, xifra que augmenta fins al 75 % en algunes províncies i que ascendeix al 91 % quan es tracta del tràmit de bescanvi de llicència, segons dades proporcionades pel mateix organisme.

Cal destacar que els tràmits de matriculació i transferència de vehicles són l’imprescindible suport administratiu per al sector de l’automoció, sent gestions sobre les quals, en l’actualitat, existeix una demora d’entre 25 a 35 dies de mitjana per ser atès. D’altra banda, la falta d’operadors d’informació també està incidint de manera negativa en el servei públic d’exàmens per a l’obtenció del permís de conduir.

“Es tracta de gestions imprescindibles per a la ciutadania, entre les quals es troben moltes estretament lligades al sector de l’automoció, que representa al voltant d’un 10 % de la totalitat del PIB, i en l’engranatge del qual per al seu correcte funcionament es troben tràmits que es realitzen des de les oficines de la DGT”, afirma García.

D’altra banda, s’estima a més que els costos associats amb les lesions d’accident de trànsit suposen entorn de l’1 % del nostre producte interior brut i les pèrdues relacionades amb la congestió del trànsit, un altre 2 % d’aquest. En aquest sentit, CCOO alerta del risc d’augment d’accidents i morts a la carretera per la falta de personal i per les privatitzacions de serveis públics essencials per a la seguretat viària a la Direcció General de Trànsit, com els Centres de Gestió i els serveis aeris de vigilància. Dues eines que s’han demostrat àmpliament com a pilars de la seguretat viària, i que a partir de 1989 van aconseguir reduir en un 80 % el nombre de persones mortes en accidents de trànsit. En els vuit centres actuals es controlen més de 1.700 cambres, 2.000 panells informatius i 2.400 estacions de presa de dades, a més de diverses zones amb carrils reversibles. Això permet realitzar advertiments i enviar assistència en casos d’accidents. Gairebé un terç dels llocs de la plantilla d’operadors de Centre de Gestió es troben vacants.


DGT /