El 112 manté la vaga després de la primera reunió entre comitè i empresa
La primera reunió entre el comitè de vaga i la direcció de Serveo –empresa de la matriu de Ferrovial i actual gestora del servei – ha acabat sense un acord, després de dos mesos de vaga parcial indefinida.
Els representants sindicals han iniciat les negociacions posant el focus en tres propostes: l’augment de personal del servei, l’increment de les jornades (actualment el 95% de les treballadores estan contractades a temps parcial) i en període estival l’eliminació dels contractes eventuals, substituint-los per fixes discontinus tal marca la llei. També han demanat fer extensiu un plus que cobren els treballadors amb més antiguitat i que no s’està aplicant a les noves contractacions.
L’empresa per la seva part s’ha negat a negociar aquests o d’altres punts que han portat als treballadors i treballadores a convocar la vaga i en la mateixa reunió han expressat als representants sindicals que “el servei funciona adequadament” i no han admès queixes perquè “no hi ha situacions d’estrès” per a la plantilla.
Mala gestió privada d’un servei públic
L’11 d’agost es va iniciar una vaga parcial indefinida que afecta el servei cada setmana de divendres fins a la primera hora de dilluns. Els membres del comitè valoren molt positivament el seguiment de la vaga, que xifren en un 80%.
El comitè d’empresa del 112 a Reus, integrat per la CGT en la seva totalitat, ha decidit convocar i mantenir la vaga per denunciar una sobrecàrrega del servei per manca de personal, tenint en compte que la majoria de les treballadores estan contractades en jornades parcials. Reivindiquen també una millora de les condicions laborals i un increment als plusos de nocturnitat, idiomes i comandaments. A causa de l’estrès del servei, també es reclama una reducció de la jornada de 39 a 32 hores setmanals, tenint en compte que es treballen els caps de setmana de manera alterna.
La plantilla exigeix la creació d’un conveni propi que reculli realment la seva activitat, ja que actualment es regeix pel conveni de Contact Center (antigament telemàrketing), equiparant la seva tasca a la d’un call center. “El 112 no té una activitat comercial, és un servei públic d’emergències”, apunten les delegades de la CGT.
En última instància es tracta d’una “mala gestió privada d’un servei públic”, afirmen les fonts sindicals. Per aquest motiu el comitè d’empresa insta a la Generalitat de Catalunya a internalitzar el servei i treure una empresa privada com Ferrovial, que només busca el benefici particular, d’un servei públic tan essencial com el 112. Aquesta tardor està prevista la finalització de l’estudi que analitza la viabilitat d’internalitzar el 112, un informe que el Parlament es va comprometre a dur a terme després de la darrera vaga del 112, l’any 2021.
Ronda de contactes al Parlament
Aquest dimecres 4 d’octubre el comitè d’empresa del 112 a Reus es reunirà amb diversos grups polítics al Parlament de Catalunya. En aquesta ronda de contactes els delegats sindicals explicaran als parlamentaris el conflicte obert que els ha dut a la vaga i instaran als seus partits a internalitzar el servei. També està prevista una roda de premsa a les 11 hores, a les portes del Parlament.