L’oposició reprova Laia Bonet per la deixadesa en la gestió de la rehabilitació de les finques del Besòs-Maresme
Barcelona en Comú va demanar el passat mes de març una Comissió Extraordinària pel risc de perdre els fons europeus per a la rehabilitació de finques en mal estat al Besòs i el Maresme. Martín: “El més greu de tot és el menyspreu, l’abandonament i l’angoixa que avui pateixen els veïns i veïnes del Besòs-Maresme, que han vist com l’Ajuntament els donava l’esquena en tot aquest procés”.

La majoria de l’oposició municipal ha reprovat avui la Tinenta d’Urbanisme, Laia Bonet, per la seva mala gestió a l’hora d’executar el Pla de regeneració urbana del Besòs-Maresme i pel risc de perdre els fons europeus per executar-lo que aquesta gestió suposa. La reprovació, que ha comptat amb els vots de BComú, Junts i PP, ha tingut lloc durant una Comissió Extraordinària com a conseqüència de múltiples reunions amb els veïns del Besòs i el Maresme en què denunciaven una manca d’implicació per part del consistori davant la caducitat dels fons Next Generation. En aquestes trobades, els veïns alertaven del possible risc de perdre les subvencions europees per a les obres i de la deixadesa del govern municipal amb el programa pilot del que la tinenta Bonet n’és la màxima responsable. La situació s’arrossega des de fa temps, ja que el desembre de l’any 2023, en una Sessió Extraordinària de la Comissió d’Ecologia i Urbanisme, els grups municipals ja van exigir al govern municipal un calendari d’execució per regenerar el Besòs. Sis mesos després, el juliol de l’any 2024, en el Secretariat del Compromís Besòs-Maresme, el govern va presentar un calendari d’obres i es va comprometre a què totes les rehabilitacions arribessin a temps per beneficiar-se de les subvencions Next Generation. Malauradament un any després, el mateix govern va comunicar als veïns de 6 de les 9 finques pendents del Pla pilot que s’ha modificat el calendari d’obres i que ja no podran beneficiar-se de les subvencions europees.
A causa d’aquesta manca de compromís, la presidenta del grup municipal de Barcelona en Comú, Janet Sanz, va demanar conjuntament amb el regidor Damià Calvet, del grup municipal de Junts, una Comissió Extraordinària per trobar una solució urgent a la rehabilitació de finques del Besòs i el Maresme i per reprovar a la màxima responsable d’aquesta situació, la tinenta d’urbanisme, Laia Bonet. Per tot això, la regidora Lucía Martín ha denunciat avui en la Comissió Extraordinària que “el més greu de tot és el menyspreu, l’abandonament, la desconfiança, i l’angoixa que avui pateixen els veïns i veïnes del Besòs-Maresme, principalment, que han vist com l’Ajuntament els donava l’esquena en tot aquest procés”. A més, segons la regidora Martín, els veïns i les veïnes del Besòs i del Maresme han estat sotmesos a un exhaustiu procés en que es monitoritzàven els seus estalvis i el nivell de morositat per poder accedir a rehabilitar les seves finques quan l’article vuitè del conveni de rehabilitació diu que l’Ajuntament n’assumeix els costos i després gestiona els cobraments als veïns. En aquest sentit, la regidora Martín ha interpel·lat Bonet perquè “quan la Tinenta d’Alcaldia era Janet Sanz, qui també era la responsable del Programa de regeneració urbana, havia anat desenes de vegades al Besòs a reunir-se amb els veïns i les veïnes afectats per conèixer de primera mà què estava passant; vostè, senyora Bonet, en dos anys no ha trepitjat el barri del Besòs per reunir-se amb les seves veïnes ni una sola vegada”.
Barcelona en Comú, clau a l’hora d’impulsar la rehabilitació d’habitatges
L’any 2015, quan Ada Colau estava al capdavant del govern municipal, l’Ajuntament va impulsar polítiques valentes pel que fa a la rehabilitació d’edificis, augmentant-ne els fons un 545% i iniciant el Pla de Barris. A més, l’any 2017 es va crear el programa de finques d’alta complexitat i l’any 2022 es va assolir la inversió màxima en matèria de rehabilitació, arribant-hi als 71 milions d’euros, 41 prevenients dels fons Next Generation i 30 del mateix Ajuntament. En total, gairebé 200 milions d’euros invertits en la rehabilitació no només del Besòs-Maresme, sinó també d’altres barris en situacions similars com ara Trinitat Vella, Can Peguera, Bon Pastor o Canyelles. Finalment, el desembre de l’any passat, Barcelona en Comú va aconseguir que es desencallés la rehabilitació dels habitatges del Besòs i el Maresme amb una proposta d’actuació d’ofici d’urgència. La iniciativa es va presentar a la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge i va ser aprovada amb els vots favorables de PSC, ERC i Junts, però el govern encara no ha pres la iniciativa.