Redacción •  Catalunya •  20/10/2024

Ecologistes exigeixen netejar l’aire al costat de la mar

  • Una aliança d’ONGs, de la qual forma part Ecologistes en Acció, demana una modificació en la regulació per millorar la qualitat de l’aire i, per tant, protegir la salut de més de 260 milions de ciutadans i els ecosistemes marins dels efectes nocius del transport marítim al mar Mediterrani.
Ecologistes exigeixen netejar l’aire al costat de la mar

L’aliança d’ONGs que crida a millorar la qualitat de l’aire al Mediterrani funciona des del 2016 i reuneix principalment organitzacions de la Mediterrània com Espanya, França, Itàlia, Malta, Grècia, però també d’altres indrets, com NABU d’Alemanya i ZERO de Portugal.

El transport marítim té un paper important en la vida de les persones al Mediterrani, però, malgrat els seus avantatges, l’ús de combustibles bruts i la manca d’una tecnologia adequada de post-tractament d’escapament suposa una amenaça per a la salut humana i els ecosistemes.

Després d’haver declarat la Mediterrània Zona de Control d’Emissions de Sofre a partir del maig de 2025, les ONG impulsen ara la creació d’una Zona de Control d’Emissions d’Òxids de Nitrogen (NECA). Una conferència internacional el 18 d’octubre a Livorno va reunir un grup d’experts i partidaris que pretenen impulsar el procés.

Sönke Diesener, expert en transport marítim de NABU afirma: “El mar Mediterrani es convertirà en una àrea de control d’emissions per al sofre el 2025. Això millorarà substancialment la qualitat de l’aire que respiren milions de persones cada dia. Els estats haurien de seguir aquest camí i fer el pas consegüent, és a dir, establir també una NECA (Àrea de Control d’Emissions de Nitrogen). Els beneficis per a la salut dels residents de tot el Mediterrani són evidents, ja que les malalties respiratòries i les morts prematures es poden evitar simplement limitant el nombre acceptat de contaminants que emeten els vaixells. Els beneficis superen amb molt els costos que es fan a les companyies navilieres per netejar els seus tubs d’escapament”.

Anna Gerometta, experta en transport marítim de Cittadini per l’Aria, Itàlia: “Cada dia els vaixells amarren als nostres ports mentre els seus brocs d’escapament enfosqueixen el cel i contaminen l’aire que respirem. No hi ha cap justificació raonable per la qual hauríem d’excloure els vaixells de la regulació comuna, de la mateixa manera que establim límits als gasos d’escapament dels cotxes. Ja és hora que els estats hi prenguin mesures i que els armadors es responsabilitzin del seu comportament perjudicial”.

Jean-Philippe Hermine, director general de l’Institut Mobilités en Transition, França: “Estem donant suport a la crida de les coalicions per a la introducció d’una NECA al Mediterrani. Aquesta important mesura tindrà impactes positius no només en la salut de la ciutadania sinó també en l’agricultura i el medi marí. França va tenir un paper important en el procés d’establiment d’una SECA l’any 2023 i esperem que faci un seguiment del seu treball anterior per complementar el marc per a un entorn marítim més segur”.

Dídac Navarro, activista ambiental d’Ecologistes en Acció, Espanya: “La reducció dels valors legals de contaminació de la recentment aprovada Directiva de qualitat de l’aire posa de manifest la necessitat urgent de reduir la contaminació. La millora de la qualitat de l’aire és necessària no només per protegir el nostre medi ambient sinó també per a la salut de les persones. Els ports són una de les principals fonts de contaminació que perjudiquen el nostre aire. La nova directiva contribuirà a adoptar mesures específiques per reduir les emissions del transport marítim”.

Maria Papathanasiou, responsable de participació de la comunitat a Hellenic Ornithological Society, Grècia: “La reducció de les emissions dels vaixells condueix a ecosistemes marins i terrestres més saludables, ja que la contaminació de l’aire de la indústria naviliera s’estén molt més enllà dels ports, recorre centenars de quilòmetres i afecta significativament la salut dels residents del Mediterrani. És imprescindible prendre mesures immediates per designar la Mediterrània no només com a SECA, sinó també com a NECA, per fer front al canvi climàtic i salvaguardar la salut de milions de ciutadans”.


medio ambiente /