Redacción •  Catalunya •  24/12/2023

Alerta: contaminació atmosfèrica perillosa a les ciutats portuàries del Mediterrani

  • Els vaixells al mar Mediterrani contribueixen a nivells de contaminació atmosfèrica nocius per a la salut.
  • Les organitzacions tornen a exigir als estats de la Mediterrània que estableixin una Zona de Control d’Emissions de Nitrogen (NECA) per al mar Mediterrani.
Alerta: contaminació atmosfèrica perillosa a les ciutats portuàries del Mediterrani

Una xarxa de diverses ONG hem realitzat proves de contaminació atmosfèrica a les principals ciutats portuàries de la Mediterrània i hem detectat un nivell nociu per a la salut del contaminant de l’aire òxid de nitrogen (NOx) al llarg de les rutes marítimes populars i a les principals ciutats portuàries. Aquests resultats haurien de ser una alarma perquè la població del Mediterrani aixequi la veu davant de la indústria i perquè els governs prenguin més mesures contra els contaminants atmosfèrics i les emissions de gasos d’efecte hivernacle dels vaixells.

Els NOx causen danys a la salut humana i danyen plantes i cultius. A més, és un precursor de l’ozó a nivell del sòl, és altament tòxic i provoca freqüents alertes de smog a les ciutats portuàries. A més, l’ozó és un gas d’efecte hivernacle que accelera l’escalfament global. La regió mediterrània està habitada per uns 250 milions de residents que pateixen la contaminació de l’aire. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) adverteix que els llindars de contaminació sovint se superen més de cinc vegades, la qual cosa condueix a l’asma infantil, malalties respiratòries i cardiovasculars.

El límit legal actual és de 40μg/m3, la recomanació de l’OMS és 10μg/m3, i la directiva europea de qualitat de l’aire que s’està tramitant actualment l’estableix en 20μg/m3). Només València té una estació amb superacions del valor legal, però totes superen les recomanacions de la OMS, i pràcticament totes els valors de la nova directiva (encara no vigent).

Dídac Navarro, coordinador de l’àrea de Contaminació i Transport d’Ecologistes en Acció de Catalunya, diu: «La gent al voltant del mar Mediterrani pateix greus problemes de salut a causa de les pràctiques cobdicioses de la indústria naviliera. Volem que els nostres polítics finalment actuïn i protegeixin la nostra salut i el medi ambient! És una oportunitat perduda que això no ocupés un lloc destacat a l’agenda d’enguany de la Convenció de Barcelona pels estats costaners mediterranis».

L’expert en transport marítim de l’ONG NABU alemanya, Sönke Diesener, ho referma: «El principal problema és l’ús il·limitat de combustibles fòssils per part dels vaixells. Les Àrees de Control d’Emissions (ECA) ja estan vigents al mar del Nord i al mar Bàltic i han demostrat que milloren dràsticament la qualitat de l’aire. Els països litorals de la Mediterrània haurien de prendre mesures per protegir les persones, el medi ambient i el clima. Una Àrea de Control d’Emissions podria evitar 10.000 morts prematures anuals per al 2050. Els beneficis esperats per a la salut superen els costos d’aquesta mesura en un factor 4.4, mentre que no s’espera que les tarifes de transport augmentin per sobre de les fluctuacions habituals del mercat».

Ja es disposa de solucions tècniques per prevenir les emissions de NOx i s’han establert regulacions en terra ferma, així com al mar del Nord i al mar Bàltic. Les fonts terrestres, com ara la indústria i els cotxes ja estan obligades a reduir dràsticament les seves emissions mitjançant l’ús de sistemes catalítics. Mentrestant, els vaixells del mar Mediterrani encara poden cremar combustibles fòssils tòxics sense gairebé cap tractament posterior. La xarxa d’ONGs d’Espanya, França, Itàlia, Grècia, Malta, Portugal i Alemanya exigeixen als estats de la Mediterrània que estableixin una Àrea de Control d’Emissions de Nitrogen (NECA) per al mar Mediterrani des de fa anys. Aquesta regulació limitaria les emissions de NOx i comportaria una caiguda de les emissions nocives dels vaixells fins a un 70 per cent.


contaminación /