Redacció •  Catalunya •  27/04/2025

CCOO insta els agents socials a negociar el PNI 2026-2030 de Catalunya per a accelerar el canvi de model productiu

  • Segons el sindicat, encara que la indústria està fent esforços en la digitalització, descarbonització i transformació dels processos productius.
CCOO insta els agents socials a negociar el PNI 2026-2030 de Catalunya per a accelerar el canvi de model productiu

El conseller d’Empresa i Treball Miquel Sàmper va presentar aquesta setmana el balanç d’execució del *PNI 2024 en el Consell Català d’Empresa, en el marc d’una jornada interdepartamental per a preparar el nou *PNI 2026-2030. El balanç de 2024 compleix amb escreix el pressupost (102,9%).

No obstant això, des de CCOO de Catalunya assenyalen que, si bé l’execució del pressupost ha estat globalment un èxit, existeixen llacunes preocupants en alguns àmbits d’actuació que delaten l’alentiment del país en la transició energètica i el canvi de model productiu.

Els àmbits on més ha costat el compliment de les actuacions previstes són Infraestructures i sòl industrial, i innovació.

Segons el sindicat, encara que la indústria està fent esforços en la digitalització, descarbonització i transformació dels processos productius, com demostra el grau d’execució d’ajudes i programes enfocats a la modernització i la sostenibilitat, és enganyós creure que el *PNI està complint amb els reptes de la transició verda i digital.

«A Catalunya està costant posar al dia les infraestructures relacionades amb la producció i transport de mercaderies. Som també una de les comunitats autònomes amb un menor desplegament d’instal·lacions d’energia renovable», han assenyalat.

«No tenim encara un pla per a reduir els residus d’acord amb les directives europees en el marc de la transició cap a una economia circulat. Està costant trobar sòl industrial que reuneixi les condicions per a atreure a empreses en les cadenes de valor més estratègiques, malgrat els més de 1.400 polígons que hi ha a Catalunya, molts d’ells amb alts percentatges de sòl vacant. Estem per sota de la mitjana europea en inversió en R+D+I, i malgrat els avanços en matèria de formació professional, la qualificació i el talent continuen sent una rèmora en la nostra indústria», han afegit en la seva valoració.

Segons CCOO, una causa que explica els retards és que a poc més de mig any per a acabar el període del *PNI 2022-2025, no s’ha aprovat cap dels tres projectes de llei compromesos: el de transició energètica, el d’economia circular, i el de polígons i sòl industrial.

«Crear els marcs legislatius i jurídics pel desplegament d’energia renovable que permeti complir amb el programa de tancament previst de les nuclears, l’impuls de l’economia circular i la gestió dels residus d’acord amb les directives europees, i la planificació de sòl productiu és imprescindible per a traçar els fulls de ruta de les transicions, per a donar seguretat jurídica i donar seguretat jurídica i refer», han assenyalat des de la central sindical.

CCOO de Catalunya fa una crida al govern ja altres agents socials i econòmics que estan negociant un acord per a PNI 2026-2030 a redoblar l’exigència tant en mesures com en inversions per a accelerar la transició energètica, digital i el canvi de model productiu.

«Instem els negociadors a focalitzar el pressupost en les actuacions més tractores i més estratègiques amb la mirada posada en tres objectius: Transformar l’estructura productiva de l’economia catalana; Impulsar una economia inclusiva i un tracte just per a les persones treballadores amb ocupació de qualitat; Harmonitzar l’orografia industrial en el territori per a cohesionar al país», han conclòs.


industria /